|
|
|
17th. Century Carpet |
|
|
|
2
/ 4 |
|
Hayvan figürlü halılar, Türk halı sanatının
gelişme zincirinin ikinci halkasını oluştururlar. Bu zinciri 15.
yüzyıla uzatan en önemli örnekler, Doğu Berlin'deki Ming Halısı,
Stockholm'deki Marby Halıları ile İstanbul ve Konya'daki kuş figürlü
halılardır.15. yüzyılın ikinci yarısından itibaren, Avrupa resimlerinde
görülen hayvan figürlü halıların yerini, geometrik ve soyut bitkisel
motifli örnekler almaya başlar. Hayvan figürleri kaybolur, örnekler
kare ya da dikdörtgen bölümler içine yerleştirilen sekizgen ve baklava
biçimlerini dolgular. "ılk dönem Osmanlı halıları" adı
altında topladığımız bu örnekler, ilk kez ıtalyan ressamların tablolarında
görülmesine rağmen, halı literatürüne yanlış bir biçimde Alman ressam
Holbein'ın adıyla geçmişlerdir.Holbein Halıları dört tipe ayrılmaktadır.
Birinci tip, soyut bitkisel motiflerden oluşan baklavaların kaydırılmış
eksenler üstüne alternatif olarak yerleştirilişini verir.
Kenar şeridi olarak kullanılan örgülü kufî yazı
da Selçuklu geleneğini sürdürmektedir. Aynı şemada olan ikinci tip
ise geometrik motiflerin yerini tümüyle soyut bitkisel motiflerin
almasıyla seçkinleşir. Holbein aslında bu halı tipini hiç resimlememiştir.
Buna karışlık, Venedikli ressam Lorenzo Lotto tarafından resimlendiği
için, son zamanlarda halı literatüründe Lotto Halıları olarak adlandırılırlar.
Bu iki tip halının, daha sonraki Uşak halıları ile olan teknik ve
motif benzerliklerinden dolayı, Uşak bölgesinde yapılmış oldukları
kabul edilir. Üçüncü tipteki halılarda ise, eşit büyüklükte kare
ve dikdörtgenlerin üst üste sıralandığı bir bölümlemeyle karışlaşırız.
Bu nedenle üçüncü tipteki örnekler hayvan figürlü halıların kompozisyon
düzenine bağlanırlar. Ortada yer alan sekizgenin içinde de yıldız
ya da girift geometrik biçimler bulunmaktadır. Dördüncü tip halılar
ise bir önceki tipin değişik bir çeşididir. Büyük bir sekizgenin
çevresinde daha küçük sekizgenlerin gruplaşmasını vermektedir. Geometrik
biçimler ve özellikle kufî yazıdan geliştirilmiş kenar şeritleri,
Selçuklu geleneğini yaşatmaktadır.
Üçüncü ve dördüncü tip halılar, Bergama bölgesinin
ürünleridir. Daha sonra ortaya çıkacak olan Bergama halılarına geçişi
sağlayan bu örneklerle gelişme zincirinin üçüncü halkası da tamamlanmıştır.Türk
halı sanatının klasik dönemi olarak kabul edilen 16. ve 17. yüzyılda
yeni bir biçimler dünyasının kapıları açılmıştır. Selçuklu halılarının
sağlam geometrik motifleriyle oluşan ilk parlak dönemin yerini,
16. yüzyılda madalyon motifi ve çeşitli zengin bitkisel kompozisyonların
yer aldığı ikinci bir parlak dönem almıştır. Bu motifler, Türk halı
sanatına yepyeni bir zenginlik kazandırmıştır. Dönemin halıları
iki grupta toplanmaktadır.
|
2
/ 4 |
|
|
|